zaterdag 6 november 2010

Wandelen en Pompoensoep

Het mooie herfstweer en de zon die kwam piepen nodigden uit tot een wandelingske.
De vriend en ik trokken naar de bossen van Oud-Heverlee,
mooi gebied en er valt heel wat te wandelen, we hebben zelf een wandelroute geïmproviseerd want eu, goed aangegeven is het daar allemaal niet.
Op het einde van de wandeling kwamen we voorbij een bron, alwaar ene snodaard met twee grote jerrycans gratis ende voor niets het drinkbare bronwater stond af te tappen. Het mocht blijkbaar, zo stond er op het houten bordje ernaast, dus zo 'snood' was hij niet.
De man (die er toch wel iets of wat gek uit zag, nuja wat wil je als je een bronwateraftapper bent) wist ons te vertellen dat er een legende is verbonden aan de bron.


Al wie er van het water drinkt zou binnen het jaar trouwen.
Ik heb er van gedronken (lekker), en


De vriend ook, haha! Eens zien of we tegen 6 november 2011 getrouwd zijn (en met wie...)
Moest ik niet getrouwd zijn tegen dan, er was ook een tweede optie aanwezig,
het kussen van de kikker die dan in een prins zou veranderen.



Nu dieje kikker zag dat precies niet zo goed zitten.
Alle nu...



















Terug thuis gekomen aten we dan maar een goei kom pompoensoep, want dat is toch altijd lekker he, van buiten komen en u dan verwarmen aan soep.

Het recept: (zelf beetje uitgevonden):
Pompoen,  (echt waar!) ongeveer een kilo
1 selder
1 prei
1 ajuin
1.5 liter kippenbouillon
Mascarpone naar smaak
Kruiden: peper, zout, curry, koriander

Eerst liet ik men ajuintje in olijfolie glazig worden, daarbij kieperde ik de prei en selder in blokjes gesneden,
5 minuten of iets langer laten aanstoven.
Dan de pompoen erbij. (Mijn pompoen was in stukskes gekocht, gemakszuchtig, bwaah...)
Nog even laten doorstoven en dan 1.5l kipenbouillon erbij. (ik los mijn bouillon op voorhand op in warm water)
Pruttelen tot de pompoen zacht is. Beetje zoals wortelen laten koken, als ze zacht zijn, zijn ze goed.
Dan de soep doordoen en dan kruiden (ik kruid pas na het doordoen, ik proef dat dan allemaal beter)
Nu dus kruiden; peper, zout en dan, curry. Ik weet niet of het gedaan wordt, het leek me lekker en dat is het ook! Dus allemaal curry in uwe pompoensoep kappen verdikke!
Als afwerking een klets mascarpone in je soep. Mascarpone, jawel, het is eens iets anders dan die room, het is lekker smeuïg, romig, leuk om mee in de soep te prakken ook.
En voor de versiering koriander.
ZO!






Bon appetito!

3 opmerkingen: