woensdag 8 december 2010

Eigen dessert recept

Het plan voor het weekdessert moest opgeborgen worden vanwege het ontbreken aan koffie in de kasten (no tiramisu dus). Maar ik zat hier nu wel mooi met die pot mascarpone. Voorts zat ik ook met een overstock aan mandarijnen (dank u Sinterklaas) en twee passievruchten waar de rimpel al serieus aan had gezeten.
Dus begon ik te denken en vond ik gewoonweg een dessert uit...

Mandarijnmascarponetaart op een krokant laagje met passievruchten coulis/gelei.

Zo noem ik het ding nu eenmaal.  Als ik ooit een kookboek schrijf ( al één eigen recept!) zal ik de naam wellicht moeten aanpassen :) Maar nu blijkt dat recepten niet auteursrechtelijk gebonden zijn maakt het allemaal niet veel uit. Daarom deel ik mijn recept met U en de internetwereld.

U hebt nodig:
250 gr mascarpone
3 eieren
kristalsuiker (doe ik erbij naar smaak)
2.5 dl mandarijntjessap (er ging bij mij ook nog één sinaasappel in)
2 passievruchten (rijp)
5 gelatineblaadjes
koekjes
naar smaak: passievruchtlikeur
Dessertpotjes, schaaltjes... Of één grote schaal.

Pers de mandarijntjes en eventueel sinaas uit tot je ongeveer 2.5 dl hebt.
Voor het onderste laagje in uw potje: plet de koekjes (ik gebruikte madeira's) en giet er een beetje van de geperste vruchten bij + eventueel de likeur (toevallig had ik passievruchtenlikeur staan)

Voor de mascarpone:
Week de gelatineblaadjes in koud water.
Verwarm de rest van het sap met wat suiker. Is de suiker gesmolten, pan van het vuur.
Knijp je gelatineblaadjes uit en smelt ze in je sap.
Scheidt de eitjes, doe de eidooiers en wat suiker bij de 250 gr mascarpone en mix.
Klop je eiwitten stijf met wat suiker (eventueel een zakje vanillesuiker) (Ondertussen koelt je gelatinesap wat af)
Nu al deze componenten samenbrengen!
Giet je sap bij het mascarponemengsel MAAR houdt een beetje sap opzij voor later. Spatel je eiwitten onder het mascarponemengsel.
Lepel/giet/splets je mengsel in de glaasjes op de koekjeslaag. (geen zorgen als het zo loperig lijkt, het stijft echt nog wel op)

In de frigo ermee! (voor zo minimum 4 uurtjes)

Voor de afwerking, doe je passievruchten bij je sap, goed roeren, giet in een potje en laat ook opstijven.
Op het laatste schep je hier bolletjes uit om op je glaasjes te leggen.

ZO:




Nu, een volgende keer zou ik petit-beurs gebruiken, de madeira koekjes waren nogal plat, ik heb graag nog een beetje 'crunch' en ik zou er de volgende keer ook de gelei oplepelen, dat zou misschien een mooier effect zijn.
Maar al bij al, het was best lekker! Zelfs mijn vriend vond dat, en dat is een kritisch dessert-man :)
Dus nu allen naar uw keukens en uitproberen!

Smakelijk :)

Geen opmerkingen:

Een reactie plaatsen