zaterdag 4 december 2010

Ik ben er weer met meer...

Ik ben eindelijk een beetje hersteld nadat mijn amandelen eruit gegaan zijn,
heb in deze periode dan ook maar één dingetje gemaakt, auw.

Ik maakte een zakje, vierkant, met een leuke applicatie erop.
Ik ben ondertussen wel handig geworden in het zakjes maken en het gaat ook steeds vlotter, mede omdat ik nu trucjes en shortcuts ken (letterlijk). Bij het afmeten en knippen van mijn stof was ik in het begin een echte nerdie.
Ik nam de maat zo precies... bij een zakje van 15 op 15 mat ik echt 4 keer (buitenstof en binnenstof)  mooie vierkantjes af van 15 op 15...
Nu neem ik mijn buitenstof, meet twee keer de lengte af (30cm) en éénmaal de breedte (15 cm)
Dit knip ik, dit leg ik op de binnenstof en eventueel ook op de voering. En knip er zo rond (het is immers niet zo belangrijk dat die binnenstof en voering op de millimeter juist zijn, enkel de buitenstof  mag wat preciezer zijn) 

driemaal de nodige stof in tweemaal de lengte.
Dan strijk ik mijn voering op de nodige plaats en dan, tadaa, vouw ik mijn stof in twee en knip ik zo langs de stofvouw. 't is bijna altijd knal recht en knal juist, en zoveel makkelijker!












Voorts heb ik nu ook een favoriete afwerking voor zakjes,
ik maak graag zakjes die blijven staan, die een beetje 'bodem' hebben.
Hiervoor stik ik de hoekjes van de onderkant 'af'. Ik meet een halve inch (vind ik een mooie maat) langs mijn gestikte lijn, trek hier een streepje (op de foto in het roos) en stik langs dit streepje.


Het hoekje gaat er achteraf af, maaaar, pas nadat ik het zakje enkele malen heb gedraaid en heb goedgekeurd. Als je je hoekje er al afknipt en het blijkt scheef en je moet het terug openmaken... Zit je al eens met een gat...

Resultaat:

Nu dit nog eens strijken en klaar :) Een kerstzakje!


Met vanbinnen mijn naamlabel, yeah



En ja, ook bij ons sneeuwde het, ik heb er wel niet in kunnen spelen, jammer :)


2 opmerkingen:

  1. je amandelen weggenomen, AAAUUUWWW. veel beterschap zou ik eggen. Mooi zakje ook

    BeantwoordenVerwijderen
  2. Beterschap met je amandelen! Auw!!!
    Wat een schattig zakje heb je gemaakt. Leuk voor make-up. En gewoon gevoerd ook nog! Prachtig!

    BeantwoordenVerwijderen