zondag 15 mei 2011

Het is nooit te laat voor de fruitautomaat!


Tegenwoordig zijn broodautomaten al ingeburgerd maar steeds vaker duiken er ook fruitautomaten op,
op 500 meter van mijn deur bijvoorbeeld.



De fruitautomaat die ik gebruik is de Fruitautomaat Terbank
Tervuursesteenweg (parking electrozaak Colin)
3001 Heverlee
Het is een fruitautomaat van het fruitbedrijf 't Hoogveld.
Een bedrijf dat dicht bij mijn geboortestreek (Leefdaal) ligt en dus daarom al meteen mijn sympathie wegdraagt ;)


Maar niet alleen daarom, ook omdat ze fruit aanbieden in hun automaat dat lekker vers en koel is en goedkoop.


't Zijn niet alleen de appelen en peren, ze hebben ook fruitsappen, écht fruitsap!


En confituur is er recentelijk ook bijgekomen. Die zal nog getest worden ;)




Wat wil een mens nog meer? 't Is groen, goedkoop, puur, dichtbij voor de in Leuven en omstreken wonende mens. (En is het veraf, spring dan op je fiets!)
 ( Nee, ga gewoon altijd met je fiets!)

Klein punt van een aandachtige collega blogster (die al een rot in het groene vak is, terwijl ik eerder nog een beginneling ben) is het feit dat de appelen in een plastieken zak steken. Maar vanuit commercieel oogpunt gezien kan de fruitautomaat ook niet veel anders, je appelen moeten waarschijnlijk per gewicht in een vakje gestopt worden, en welke voorbijganger heeft er altijd iets mee om losse appelen in te stoppen? En met een papieren zak zie je uw appelen niet... Laat ons denken dat het van die 'low-impact' plastiek is ;)

Update: Ik kreeg een reactie van, ja, van de fruitautomaat :) 

'Wij hebben uitgekeken naar biologisch afbreekbare zakjes. 2 problemen: de zakjes houden zich niet zo goed in vochtige omgeving en ten tweede is de kostprijs 4 x zo hoog. Dit zouden we dan moeten doorrekenen aan de klant, waardoor onze verkoopprijs niet meer interessant zou zijn voor de consument. Met andere woorden, de consument is niet bereid hiervoor een serieuse meerprijs te betalen. Maar het blijft voor ons een aandachtspunt en we blijven zoeken naar alternatieven.'

Go fruitautomaat! 




Want het is nooit te laat voor een fruitautomaat, an apple a day keeps the doctor away!

En dames en heren, appelen en peren, meedoen aan de give-away kan nog tot morgenmiddag! (klik op het give away icoontje in het menu!)

11 opmerkingen:

  1. Tof! Om het nog groener te doen, zou ik wel een stoffen zakske meepakken ;)
    Smakelijk he!

    BeantwoordenVerwijderen
  2. Ja, goed punt, verdorie, ik vermeld het in men bericht! De appelen steken namelijk al in een plastieken zak! Haaaa! Merci voor uw ecologisch niets ontgaand oog ;)

    BeantwoordenVerwijderen
  3. En dan zeggen ze er hier bij:
    but when the doctor is cute, screw the fruit...

    Maar ik zou ook tevreden zijn met zo'n automaat in de buurt...

    BeantwoordenVerwijderen
  4. Amai, leuk! Wil ik ook wel achter de hoek!
    Groetjes van Saartje

    BeantwoordenVerwijderen
  5. Haha, mijn "ecologisch niets ontgaand oog", zo grappig verwoord :)
    En inderdaad, ik vermoed dat de meeste mensen niet altijd een zakske meehebben en zo. Maar daar zijn wij naaisters dan goed voor: wij kunnen onze medemensen met stoffen zakskes overrompelen! ;)

    Trouwens, papieren zakskes zijn ook niet zo'n goed alternatief - heb ik onlangs pas gelezen. Ik citeer: "Je zou misschien zeggen dat papier de oplossing is, maar het maken van een papieren tas kost vier keer zo veel energie als het maken van een plastic tas.", uit Groen is het nieuwe zwart van Tamsin Blanchard. En er moeten bomen voor gekapt worden. Je denkt dan, oké, 't is papier, dat is biologisch afbreekbaar, maar 't is niet alleen dat dat telt he. Sowieso: wegwerpobjecten moeten vermeden worden, stoffen zakskes zijn de toekomst! :)

    Voilà, en nu ga ik weer mijn mond houden.

    BeantwoordenVerwijderen
  6. Hier in de buurt staat er ook ene. Ben gisteren toch twee bakjes aardbeien gaan halen hmmmmm :)

    BeantwoordenVerwijderen
  7. Wij hebben uitgekeken naar biologisch afbreekbare zakjes. 2 problemen: de zakjes houden zich niet zo goed in vochtige omgeving en ten tweede is de kostprijs 4 x zo hoog. Dit zouden we dan moeten doorrekenen aan de klant, waardoor onze verkoopprijs niet meer interessant zou zijn voor de consument. Met andere woorden, de consument is niet bereid hiervoor een serieuse meerprijs te betalen. Maar het blijft voor ons een aandachtspunt en we blijven zoeken naar alternatieven.

    BeantwoordenVerwijderen
  8. Bedankt voor de reactie! Alleszins, doe zo verder fruitautomaat!

    BeantwoordenVerwijderen
  9. Oh, da's goed nieuws, dat er naar alternatieven gezocht wordt! Succes daarmee, mensen van de fruitautomaat!

    BeantwoordenVerwijderen
  10. Hee wat een mooi ding! Ik heb zoiets nog nooit gezien.

    BeantwoordenVerwijderen
  11. LOL die fruitautomaat staat helemaal recht over mijn deur... als dat geen luxe is ;)

    BeantwoordenVerwijderen