dinsdag 14 september 2010

cupcake time

Onlangs kreeg ik van twee vriendinnen het hummingbird bakery kookboek cadeau, ik was al een fervent bakker maar nu ben ik helemaal verloren...
Ondertussen al 5 recepten uitgeprobeerd en de recepten van deze cupcakes zijn zo anders dan al die cupcake recepten die ik daarvoor al probeerde! Veel luchtiger en smaakvoller!

Omdat het morgen mijn laatste vakantiejob dag is heb ik 24 cupcakes gebakken voor de collega's.
12 chocolade cupcakes en 12 vanille-kaneel-appel cupcakes. Ja, ik kan nooit kiezen welke smaken ik moet maken dus maak ik meestal verschillende smaken. Kwestie van het mezelf niet te moeilijk te maken...
Hopelijk vinden ze het morgen lekker...

Voor diegene die het ook eens willen proberen:
Basisrecept van de hummingbird bakery cupcakes:
120gr (niet zelfrijzende) bloem + 140gr kristalsuiker + 1 eetlepel bakpoeder + een snufje zout + 40gr (het is maar 40 gram, goed he) echte roomboter in een grote kom doen en dit mixen tot een zanderig mengsel (Een heel droog zanderig mengsel hoor) Hierna voeg je er de helft van 1.2 dl melk (volle melk liefst, je denkt dat het geen kwaad kan om magere of halfvolle te gebruiken maar volle melk maakt echt een verschil bij het eindresultaat)  aan toe en klop je tot deze helft is opgenomen.
Nu klets je een eitje bij de andere helft van de melk en klop je deze een beetje los, nu kan er ook een smaakje bij, zoals bijvoorbeeld vanille essence.
Dit opgeklopt mengseltje gaat nu bij de rest, dit klop je nu nog even goed door et voila!
Op 170 graden een 20-25 minuten in de cupcake vormpjes in de oven.

Kijk na 10 minuten eens door je ovenvenstertje en geniet van de mooie rijzende bolletjes! Op het einde eens met een houten prikker checken of ze helemaal droog gebakken zijn en dan rest je nog enkel het geduld op te brengen tot ze afgekoeld zijn om dan aan te valleeeeeeeeeen!

Geen opmerkingen:

Een reactie posten